Renoveringen av en motoryacht 

 

Jaktrederiet renoverar Thelma IV hos Annell båtbyggeri.

Detta är utomskärsmotorkryssaren som började sin tillvaro som Göteborgs frivilliga motorbåtsflottiljs chefsfartyg under första världskriget. Hon är även känd som Gladan, Vipan, Intra, Valkyrian II, Valfrid och Vinga.

 

Idag är det ett helt nytt skrov som tagit form. Byggår kommer vara året för sjösättning, det kommer vara en i princip helt ny båt men med den historiska inredningen och gamla beslagen bevarade. 

 

Efter renovering hos Annell båtbyggeri på Värmdö kommer vi erbjuda möjligheten för mindre sällskap att ombord på Thelma äta en bättre middag eller åka till en skärgårdskrog i en miljö där hondurasmahogny, spegelblank fernissa, polerad mässing, facettslipade armaturer, sammetstapetserade soffor och blänkande nakterhus kommer att kunna upplevas. 

Det finns få stora motoryachter kvar från 1910-talets Göteborg ritade av CG Pettersson. De vi känner till är Thelma IV och Carla III. Varje båt från den här tiden är ett unikt tidsdokument. De byggdes för hand, en båt per ritning. Därför är det intressant att så mycket av Thelmas historik har kunnat klarläggas tack vare efterkommande släktingar till tidigare ägare. 

Båten var i stort sett helt slut. Stora investeringar måste göras och arbetet med renoveringen tar tid. Detta mot bakgrund av att det är oerhört arbetsintensivt att bygga upp en så stor båt från grunden. Men, när den blir klar, kommer det vara en få större antika motoryachterna i strukturellt nyskick och hon kommer kunna vara i drift under mycket lång tid. Under 50 år användes båten i taxitrafik från Göteborg till Styrsö, så båten är väl anpassad till framtida charterverksamhet.  

 

 

Halvmodell av Thelma, tillverkad i vår verkstad.

 

 The Motoryacht Thelma was bulit in 1916 at Eriksbergs Varv for the Owner Erik Flobeck. This homepage is showing the restoration process as it progresses. 

Annell Båtbyggeri in Värmdö restores Thelma IV, the Motoryacht that started it´s life as the flagship of frivilliga motorbåtsflottiljen during WW1. Later, she was called Gladan, Vipan, Intra, Valkyrian II, Valfrid and lastly Vinga.

The yacht is very rare. There are only a handfull of the large swedish motoryachts left from the 1910s. The drawings were made by CG Pettersson. Each yacht from this time was a one-off build. They make a fascinating document of their time. They were entierly made by hand.

The history of the yacht have been preserved to posterity thanks to this project. 

The Yacht needed total rebuilding in many ways. It is incredibly laborious to build a yacht like this. Although, when ready, it will be one of the very few original yachts left in condition as new. It will with it´s new stainless ribs be able to outlive many of its coming owners. 

During 50 years the yacht was used in commersial service on the route Göteborg - Styrsö, so it may be considered suitable for small charter events. 

If you interested in supporting us, give us a note on the contact site

 

  

Hos Nils Ahlgren finns ett stort sortiment av fästelement som spik, skruv och byggbeslag. Sortimentet omfattar även kärror, hinkar, snöslädar, stolphållare, plintjärn, tröskeljärn, nät, stängsel med mera och vi saluför många starka varumärken. Utöver vår höga produktkvalitet tillhandahåller vi ett utrymmesoptimerat butikskoncept.

 

West system är marknadens mest kända epoxysystem med det bredaste sortimentet. Företaget har varit verksamma i 40 år och används av båtbyggare, varv och fritidsbåtsägare världen över. Klicka på logotypen ovan för att komma till hemsidan med samtliga produkter!

 

 

Stavenow advokatbyrå, specialister inom offentlig upphandling och entreprenad 

 

Sponsrar projektet med skruv. Vi tackar för ert värdefulla bidrag till projektets fullbordan.

 

 

Vi har sedan hemsidan kom igång haft [counter] individuella besökare.

 

 

 

 

 

 

Nyheter

Flyttad till ny lokal

2021-08-26

Nu har Thelma kommit till en ny lokal inne i Annell båtbyggeri. Detta kommer att rationalisera den fortsatta byggprocessen.

Montage av köl.

2021-06-20

Thelma ska få sin blyköl som väger ca 1 ton monterad!

Nyhet

2020-09-16

Bryggans ståldetaljer är nästan klara. Manöverpanelen är nästan klar. Mycket är nästan klart. Men det blir väldigt vackert!

 

Kölpluggen som var fel storlek, har blivit påbyggd för att kompensera för blyts krympning vid gjutning. Vi hoppas att den nya kölen kommer att bli bra.

 

Nåtlimningen av hela skroven är färdig. Nu ska skrovet grundas och målas. 

Stålbryggan för styrplatsen

2020-02-21

Just nu målas kölsvin, sista laskbrickorna kommer på plats, proppningar i skrovet. Smeden har gjort stålbryggans kanter som sitter på plats. Otroligt fint arbete. 

Fyllningar passas in, lister kring skrovet klara m.m.

2019-11-22

Ny har det hänt mycket trevliga saker under veckan som gått. Gå in på nyheter och se det fina resultaten.

Nya bilder från renoveringen

2019-11-19

Nya bilder från renoveringen. Takbalkar, sidofyllningar i överbyggnad m.m. 

Färdigställa skrov

2019-05-28

Under Augusti ska Annell båtbyggeri färdigställa Thelmas skrov och takbalkar på däckshuset.

60 000 besökare

2019-02-15

Med detta får vi tacka för ett fantastiskt intresse för Thelmas renovering. Vi hoppas kunna finansiera projektet vidare till sommaren och hösten i år. 

Tre lager lack

2018-07-18

Tre lager lack lagda på däck och överbyggnad som skydd inför vintern. 

Nåtning klar, ytbehandling av däck och överbyggnad påbörjad

2018-07-11

Nu börjar överbyggnad och däck att ytbehandlas för att inte ta skada under den fortsatta bygprocessen. Nåtningen av däcken är klar och nu börjar man se hur vackert slutresultatet kommer att bli.

Nåtning m.m.

2018-04-23

Nu kommer Annell båtbyggeri att börja med nåtning och impregnering av Thelmas botten. Överbyggnaden ska också grundlackas. 

Akterdäck och sarg klart

2018-03-29

Akterdäck och sargen kring med dörröppningar är klart. Synnerligen fint arbete av Annell båtbyggeri.

Akterdäck

2018-01-19

Skarndäck och akterdäck byggs nu. 

Sittbrunnssarg akter

2018-01-05

Titta gärna in under fliken nyheter, nu har sittbrunnssargen kommit på plats efter ett omfattande arbete. Det är ett sagolikt vackert och högkvalitativt arbete som utförts. Hela processen visas från tillverkning av formen till basningen och montage. 

Akterspegeln klar!

2017-11-24

Nu är akterspegeln klar och arbeten på sittbrun och akterdäck är påbörjade. 

Skarndäck

2017-09-17

Arbete med pinedäcken påbörjade. Vi kör hela längder utan laskar, 6 meterslängder! Det blir otroligt fint. 

Avbärarlister klara

2017-09-15

Nu är det enorma arbetet med avbärarlister i ek avklarat. De sitter som gjutna på skrovet och bidrar med stor strukturell styrka. Bådord och styrbord klara. 

Akterdäck

2017-08-29

Balkar till akterdäck tillverkade och monterade. Akterspegel tillverkas paralellt. 

Avbärarlister

2017-08-26

Babords avbärarlist klar. Styrbords under tillverkning. 

Fördäck klart

2017-06-22

Nu är fördäcket lagt, med ett väldigt vackert resultat. 

Fördäck och avbärarlist

2017-06-05

Arbeten med fördäck och avbärarlist håller på just nu. 

Nya skott och däck

2017-05-17

Arbeten med nya skott till överbyggnad och fördäck påbörjat. 

Stickbalkar tillverkade och monterade

2017-03-14

Nya stickbalkar tillverkas som grund för skarndäcken. 

Motortillverkare eller återförsäljare?

2017-03-02

Är ni motortillverkare eller återförsäljare? Klicka här!